Werktempo verhogen

Als beelddenker is het lastig om overzicht te houden op je schoolwerk. Je wordt tenslotte continue afgeleid door alles wat er om je heen gebeurt en je hersenen die altijd op volle toeren werken. Dat op volle toeren werken is niet altijd met schoolzaken, ook niet als je op school bent… Als je naar buiten kijkt en je ziet een vogeltje, dwalen je gedachten makkelijk af: wat zou dat vogeltje aan het doen zijn, wat voor vogeltje is dat, wat zou hij zien, hoe zou het zijn om te vliegen, wat zou ik doen als ik kon vliegen, waar zou ik naar toe vliegen, en zo gaat rekenen moeiteloos over in een prachtige vlucht door de wolken! En dit alles in slechts 5 seconden!
Zo makkelijk wordt een beelddenker afgeleid. Dus je kunt je voorstellen dat het soms knap lastig is om je gedachten te focussen op een:

  • Som: hoeveel appels hou ik over? Wat voor appels, wat heb ik bij voor fruit, wanneer had mama ook alweer boodschappen gedaan, ze had ook cupcakemix gehaald, wanneer zouden we die gaan maken?

  • Dictee: ‘de auto rijdt naar de stad’, wat voor auto zou het zijn, en welk merk en wat zou de kleur zijn, zou hij er hetzelfde uit zien als onze auto, en hoe hard zou hij kunnen rijden? Of naar welke stad, zou je daar ook kunnen shoppen en een Mac Donalds hebben om lekkere frietjes te eten?

  • Geschiedenis: de Romeinen, wat zouden die voor kleding aan hebben, wat zouden ze eten, zouden ze ook voetballen en wat voor taal zouden ze spreken, zou het leuk geweest zijn om in deze tijd te leven, wat voor iemand zou ik dan zijn?

Om maar een paar voorbeelden te noemen.

Is een beelddenker dus dom als hij zijn opdrachten niet op tijd af heeft? Nee, hij heeft ‘slechts’ een rijke fantasie! Kun je je voorstellen wat een beelddenker allemaal kan bedenken, de mogelijkheden zijn eindeloos!

Maar goed, dat wil niet zeggen dat een beelddenker zijn (huis)werk niet af hoeft te hebben of niet hoeft te maken wat de rest van de klas moet maken. Dit kost hem wel wat meer tijd en energie, maar je kunt een beelddenker helpen bij het verhogen van zijn werktempo!

Vorige week heb ik een beelddenkend jongetje van 9 begeleid op school. Dit knulletje vindt het ook lastig om zijn weektaken af te krijgen. Het lukt hem maar niet. Dus zijn we eens gaan kijken hoe dat komt.
Als snel werd duidelijk dat hij veel tijd kwijt is aan het opzoeken van de juiste bladzijde in de boeken. Dus school het advies gegeven om hem een eigen boek te geven (in plaats van een grote stapel boeken die telkens willekeurig uitgedeeld worden) waar met een post-it de bladzijde wordt aangegeven waar hij gebleven is. Dat scheelt zoeken en leuke tekeningetjes bekijken en bedenken ‘oh ja, dat was die opdracht’ bij elke bladzijde.
Ook hebben we samen gekeken naar zijn bakje (laatje onder zijn tafeltje). Bij een blik werd mij al duidelijk dat een opruimbeurtje geen kwaad kon. Alle potloden en pennen in zijn etui en frutseltjes in de prullenbak. Ook losse blaadjes geven vaak onrust, dus bekeken we wat weg kan en wat mee naar huis kan. De overige blaadjes hebben we netjes in een insteekhoesje gedaan zodat hij ze er makkelijk uit kan halen als het nodig is. Er lag ook nog een oud schrift (mee naar huis!) en een schrift waar hij nog niets mee had gedaan. Aan school de tip: geef je leerlingen een opdrachtschriftje? Leg dan uit wat de bedoeling is, vraag regelmatig om hierin op te schrijven wat opgeschreven moet worden. Of geef het mee naar huis. Maar nutteloze schriftjes in een bakje, dat geeft alleen maar onrust.
Ook nog gekeken naar zijn plekje in de klas! Want als een beelddenker midden in de klas zit, komen de indrukken en prikkels van alle kanten, dus wordt hij van alle kanten afgeleid. Een plekje aan de zijkant, misschien beter niet aan het raam, kan ervoor zorgen dat het opletten makkelijker gaat.

Alle tips op een rijtje:

  • Zorg voor bladwijzers, boekenleggers of post-its op de bladzijde waar het kind gebleven is.

  • Zorg voor een opgeruimde werkplek: geen losse rommeltjes, pennen en losse blaadjes op de werkplek. Ook schriftjes en dergelijke die niet gebruikt worden weghalen! Dit lijdt alleen maar af.

  • Zorg voor een goede plek in de klas, een plek die past bij het kind! Dit kan even zoeken zijn, maar goed kijken naar het kind, dan moet het goed komen!

Wil je meer tips over hoe je omgaat met een beelddenker in de klas. Kijk dan hier voor het boekje dat ik geschreven heb: ‘Een beelddenker in de klas… Wat nu?’.

2017-06-06T15:25:27+00:00